Badania na polskich dzieciach w wieku 5-6 lat pokazują, że ponad połowa jest uzdolniona matematycznie, a aż 25% ma ponadprzeciętny talent. Niestety już po kilku miesiącach w podstawówce, dzieci nie lubią matematyki. Dlaczego?
Powodów jest wiele. Skupimy się tu na dwóch podstawowych.
1. Matematyka przekazywana jest w sposób nudny, dzieci jej nie rozumieją, jest dla nich abstrakcją. Dzieci uczą się działań na liczbach kompletnie nie odnoszących się do rzeczywistości. Nie widzą gdzie ta matematyka jest w ich życiu codziennym.
2. Nauczyciele, a głównie nauczycielki nauczania początkowego, to zazwyczaj osoby, którym z matematyką nigdy nie było po drodze. Osoby te są zazwyczaj po pedagogice, a żeby dostać się na takie studia, matematyka nie jest brana pod uwagę. Są badania wskazujące, że studenci studiów pedagogicznych to osoby raczej słabe z matematyki.
Ta niechęć do przedmiotu jest przekazywana dziecku. Często dzieje się to podświadomie.